Fukseille

Tervetuloa opiskelemaan kotimaista kirjallisuutta! Tältä sivulta löydät tietoa kaikesta opiskeluun liittyvästä. Sivu päivittyy kesän aikana, mutta jo nyt voit käydä facebookissa ja instagramissa katsomassa, mitä tapahtumia Putkinotko järjestää ja millaisia tyyppejä tulevat opiskelukaverisi ovat. Nähdään viimeistään syksyllä!

 

Tuutoriesittelyt

Kotimaisten kielten ja kirjallisuuksien kandiohjelmassa tuutoreita on paljon, mutta kaksi heistä edustaa juuri kotimaista kirjallisuutta. Iina ja Petra kertovat itsestään näin:

Iina

iina tuutoriesittely.jpgAloitan toisen opiskeluvuoteni tänä syksynä. Fuksivuosi meni lähinnä pääainettani kotimaista kirjallisuutta lukiessa, nyt toisena vuonna aloitan sivuaineenani mediakasvatuksen ja suomen kielen opintoja. Aion myös suorittaa pedagogiset opinnot, jotta jonain päivänä pääsisin unelma-ammattiini äidinkielen opettajaksi.
Minulla on entuudestaan takataskussa lähihoitajan tutkinto. Olen tehnyt yhteensä noin kaksi vuotta töitä päihdetyöntekijänä, ja jatkan opintojen ohella keikkatöitä. Haluan kuitenkin nauttia opiskeluajasta täysillä, joten illanistujaiset opiskelukavereiden tai vanhojen ystävien kanssa menevät aina etusijalle. Minut löytää siis yleensä Putkinotkon tapahtumista, joita muuten suosittelen erittäin lämpimästi kaikille! Sosiaalisen elämän, opiskelun ja töiden vastapainona viihdyn hyvin myös yksin kirjojen, sarjojen tai elokuvien parissa.
Odotan innolla tulevaa vuotta ja uusia tuttavuuksia. Tuutorina aion kiinnittää erityistä huomiota siihen, että jokainen tuntee itsensä tervetulleeksi ja löytää oman paikkansa huikeassa opiskelijaporukassa!

Petra

19650069_10213614006853864_432608724_o

Aloitan syksyllä toisen vuoteni Helsingin yliopistossa. Vielä viime lukuvuotena pääaineeni oli kotimainen kirjallisuus ja sivuaineeni suomen kieli. Kesän jälkeen ei kuulemma enää puhuta pää- tai sivuaineista, mutta aion joka tapauksessa jatkaa samojen aiheiden parissa.
Valitsin tämän pääaineen alun perin siksi, että olen lukemisen, kirjoittamisen ja syväluotaavan analyysin intohimoinen ystävä. Lisäksi villeimmissä haaveissani valmistun ehkä joskus itsekin äidinkielen opettajaksi. En olisi kuitenkaan ikinä osannut arvata, että kouluvalintani osuu näin nappiin; kotimaisen kirjallisuuden avulla kohtaan päivittäin asioita ja aiheita, jotka haastavat, kehittävät ja kiinnostavat minua.
Olen välillä rasittavuuteen asti sosiaalinen, ja pyrinkin opiskelun ja töiden ohessa viettämään mahdollisimman paljon vapaa-ajastani ystävien ja läheisten kanssa. Onneksi myös Putkinotkossa meillä on ihania ihmisiä ja upea yhteishenki, mikä takaa sen, että kaikki saavat olla omia äänekkäitä tai hiljaisia itsejään – ja kaikkea siltä väliltä! Vaikka en olekaan mukana hallitus- tai ainejärjestötoiminnassa, osallistuin ja aion jatkossakin osallistua erilaisiin tapahtumiin ja illanviettoihin. Fuksivuoteni olikin ennen kaikkea hauska, ja tuntuu, että se päättyi ihan liian pian!
Toki tuutorointi myös jännittää, mutta enemmän olen kuitenkin innoissani. En malta odottaa, että pääsen tutustumaan uusiin ihmisiin ja näkemään fuksivuoden myös tuutorin vinkkelistä. Olen varma, että meillä tulee olemaan huikea syksy!

 

Millaista kirjallisuuden opiskelu on?

Kirjallisuuden opiskelu on ihanaa, hauskaa ja monipuolista. Perusopinnoissa tutustutaan suomalaisen kirjallisuuden klassikkoteoksiin ja aineopinnoissa tarkemmin eri kirjallisuuden genreihin tai suuntauksiin, esimerkiksi lastenkirjallisuuteen tai modernismiin. Kotimaista kirjallisuutta luetaan kursseilla eniten, mutta joitain tärkeitä ulkomaisia teoksia saatetaan käsitellä myös. Kaunokirjallisuuden lukemista on luonnollisesti paljon, mutta toisaalta teoriakirjallisuutta ei tarvitse lukea valtavia määriä. Teosten yhteydessä tutustutaan aiheeseen liittyviin teorioihin ja tutkimussuuntauksiin, ja analysoidaan teoksia niiden kautta.

Kotimaista kirjallisuutta opiskelemalla opit analysoimaan ja tulkitsemaan erilaisia tekstejä, etsimään niistä tiettyjä piirteitä ja soveltamaan tietojasi myös muihin teksteihin kuin kaunokirjallisuuteen. Kursseilla kirjoitetaan paljon esseitä ja pyritään hahmottamaan laajoja kokonaisuuksia pikemmin kuin opettelemaan ulkoa yksityiskohtaista tietoa. Tulkinnan muodostaminen muistuttaa välillä salapoliisityötä: mitä linnut symboloivat tässä romaanissa, entä onko tässä intertekstuaalinen viittaus? Oikeita vastauksia ei välttämättä ole, ja teoksista keskustellaan paljon yhdessä luennoilla. Vuorovaikutus opiskelijoiden ja opettajien välillä on monien mielestä yksi parhaista asioista kirjallisuuden opiskelussa.

Kirjallisuuden opiskelija voi tehdä valmistuttuaan (ja jo ennen sitä) töitä esimerkiksi äidinkielenopettajana, kustannustoimittajana, kielenhuoltajana, journalismin ja viestinnän alalla, kirjastonhoitajana, arkistossa tai kirjallisuusjärjestössä. Tulevaan ammattiin vaikuttaa erityisesti se, mitä opiskelee kirjallisuuden lisäksi. Kotimaisen kirjallisuuden rinnalle hyviä ainevalintoja ovat esimerkiksi suomen kieli, yleinen kirjallisuustiede, pohjoismainen kirjallisuus tai pedagogiset opinnot. Monet muutkin sivuaineet, esimerkiksi sukupuolentutkimus, teologia, historia tai folkloristiikka sopivat erittäin hyvin sivuaineiksi, sillä kirjallisuutta voi tutkia monista eri näkökulmista. Kandi- ja gradututkielmissa ja pienempienkin esseiden kohdalla arvostetaan sitä, että kirjoittajalla on omia, uudenlaisia näkökulmia käsiteltävään teokseen. Kirjallisuutta opiskellessa saakin sekä nauttia hyvin kirjoitettujen kirjojen lukemisesta että käyttää omaa luovuuttaan teosten tulkitsemisessa.

Seuraavassa tekstissä käsitellään tarkemmin ensi vuoden kursseja, pysy kuulolla!